Wat drijft mij?

Door muziek te maken, kan ik volledig mijzelf zijn. In alles wat ik heb meegemaakt, leuke en nare gebeurtenissen, was mijn gitaar mijn altijd trouwe bondgenoot.

Uitlaatklep, discipline om vol te houden, koppeling van verstand en gevoel, de wondere wereld van klank en verbeelding, dit alles heb ik ontdekt in het muziek maken. Wanneer je een muziekinstrument bespeelt, hoef je je nooit te vervelen. Je hebt een prachtig middel in handen om weer terug te keren naar je eigen bron.

Muziek is mijn passie!

In de lessen en workshops die ik geef is mijn belangrijkste doel: de belemmeringen die er zijn tussen jou en de muziek weg te nemen. Deze kunnen heel duidelijk zijn: als je nog niets kan op de gitaar, is het eerste doel: lekker leren spelen, veel oefenen en de gitaartechnieken aanleren.

Soms is het een hele zoektocht die belemmeringen op te sporen en op te lossen: Wanneer je voornamelijk technisch hebt gespeeld, en je wilt meer je gevoel erbij betrekken, sta je voor een uitdaging. Hoe pak je dit aan? Je gevoel laten spreken lukt niet met je hoofd. Gelukkig is in de wereld van de verbeelding, voorstelling heel mogelijk.

Muziek vanuit je hart

Het geeft me veel voldoening om te zien hoeveel plezier mensen in het muziekmaken hebben. Om te zien hoe iedereen meewerkt aan het jaarlijkse leerlingen concert. Hoe die ene leerling die eerst veel last had van podiumangst, na de workshop podiumpresentatie met plezier kan optreden. Die ander, die zijn motivatie kwijt was, en het weer terug heeft bevochten na een lessencyclus out-of-the-box.

Ik geef lessen vanuit intuïtie. Sommige cursisten leren geen noten meer, omdat ze daardoor blokkeren. Voor anderen pas ik het lesmateriaal aan, omdat het bestaande niet voldoet wegens een lichamelijke handicap, of omdat de gangbare methodes niet worden begrepen.

Ieder mens is anders. Ik uit ga van de persoon die naast mij zat. Probeer de juiste snaar te raken bij de manier van aanpak en de materiaal keuze. Heb boekenkasten en computers vol met muziek, methodes, lesmateriaal, songs, maar geen vastomlijnd plan. Ik kan gewoon beginnen met alleen de gitaar en die laten klinken.

Kennis

Natuurlijk staat aan de basis van dit alles veel kennis vanuit de opleidingen die ik heb gevolgd: gymnasium, conservatorium gitaar, conservatorium schoolmuziek. De cursussen bij Gert-Jan de Haas (neuro-psychologie van het musiceren), Frits Evelein (coöperatieve pedagogiek), zang volgens de Lichtenberg-methode (bij Nelleke Guequierre in Delft), Creative MusicMaking, en vier jaar gitaarlessen van Pavel Steidl.

Ervaring

Mijn aktiviteiten buiten de lespraktijk : cabaret-duo, gecoached door Albert Mol en Ramses Shaffy (ja, ik weet het: hééél lang geleden), basgitaar spelen in een band, het organiseren en mede uitvoeren van koffieconcerten, als muzikant spelen in het TerugSpeelTheater, optreden als klassiek gitarist of met eigen songs. Het gaf/geeft me ervaring in het spelen in het openbaar. Theatertechnieken helpen daarbij.

Persoonlijke ontwikkeling

Tussendoor heb ik drie dochters opgevoed. Drie kinderen met ieder een eigen karakter en talent. Het heeft me gevormd, en mijn ideeën over leren en uitleggen verbreed. Ik heb veel gelezen over de meest uiteenlopende onderwerpen, om maar te begrijpen wat er nu in deze fase van een kinder/ volwassen leven aan de hand is, aan de hand van wat er op mijn pad kwam. En dat is veel, want ik ben nieuwsgierig

Ruimte om te leren

In dit vak loopt werk en privé door elkaar heen. Mijn persoonlijkheid en mijn manier van werken vormen een verlengstuk van elkaar. Hoe ik in het leven sta, wat ik belangrijk vindt en wat niet, klinken door in de gitaar en in de lessen.

Veel inspiratie gewenst!